Oekraine

RefugeeHelp

We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen hebt. RefugeeHelp is het online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland en iedereen die zich voor hen in wil zetten.

Pharos

Bent u zorgprofessional? Op Pharos staat alle informatie gebundeld rondom zorg en ondersteuning voor Oekraïense vluchtelingen.

We zoeken vrijwilligers

Vluchtelingen die in Nederland aankomen hebben nu extra hard jouw hulp nodig. Wil jij vluchtelingen een warm welkom heten? Meldt u dan hier aan! We hebben onderscheid gemaakt in de volgende categorieën.

Hand- en spandiensten
Klussen op afroep. Dat kan gaan om inrichting van locaties, opruimen, schoonmaken, bedden in elkaar zetten, heen- en weer rijden naar het depot, sjouwwerk enz. Lekker concreet, maar heel divers, hands-on aan de slag. Vele handen maken licht werk. Bij voorkeur zetten we een groeps-app op, waarin we een specifieke klus zetten en een oproep doen.

Taal
Taalmaatjes, taallessen. Individueel of in groepsverband. Kinderen zullen zo snel mogelijk meedraaien in het reguliere onderwijs. Voor volwassen zullen we, als daar behoefte aan is, mogelijk taallessen aanbieden/of individuele taalmaatjes voor zoeken. VOG wordt hiervoor aangevraagd.

Chauffeurs
Personenvervoer: We zoeken chauffeurs die met de mensen mee willen naar afspraken in de buurt, het ziekenhuis, doktersafspraken, tandartsafspraken, intakegesprekken in Almelo voor schoolkinderen, uitjes etc. Vele handen maken licht werk. Bij voorkeur zetten we een groeps-app op, waarin we een specifieke aanvraag inzetten.

Goederenvervoer:  Ophalen van spullen bij particulieren en dit naar ons depot brengen aan de PC Stamstraat, vervoeren van spullen naar de verschillende opvanglocaties. Dit gebeurd in principe met de auto en aanhanger van De Welle. Dagdelen in overleg.

Hulp op locatie
We zoeken begeleiders die op de verschillende locaties volgens een rooster (voor min. 4 uur aaneengesloten) aanwezig willen zijn en de locatie coördinator willen ondersteunen. Je fungeert als vraagbaak, verwijst door, pakt proactief verschillende zaken op, biedt een luisterend oor, speelt eventueel een spelletje met de bewoners. Je weet mensen in hun waarde te laten en respecteert hun privacy.

Activiteiten
Voor het opzetten van een sociale programmering zullen verschillende activiteiten opgezet worden. Van creatief tot sportief, in de buurt en misschien wel verder weg. Voor volwassenen en kinderen. Misschien bied je zelf een activiteit aan of wil je ergens bij helpen.

Professional/hulpverlener
Ben je (zorg)professional of (maatschappelijk)hulpverlener van beroep en wil je je capaciteiten expertise vrijwillig inzetten voor de doelgroep, dan horen we graag welk expertise je specifiek aanbiedt.

Donatie

Met een financiële bijdrage kunt u de meeste impact maken. U kunt een donatie doen op NL 18 RABO 0120 904411 ovv “Oekraine”. Wij zorgen dat het geld op de juiste plek terecht komt.

Vragen?

U kunt contact met ons opnemen via 06-43276082. We zijn van maandag, woensdag, donderdag en vrijdag bereikbaar van 10:00 tot 16:00 uur. U mag ook altijd een mail sturen op oekraine@stichtingdewelle.nl.

Registratie vluchtelingen en opening eerste gemeentelijke opvanglocaties

De gemeente Hellendoorn is verantwoordelijk voor het registreren van alle vluchtelingen uit Oekraïne die er worden opgevangen. Die registratie is noodzakelijk om verschillende redenen. De gemeente is verplicht om te registreren hoeveel vluchtelingen zij herbergt. Of dat nu bij mensen thuis is of op een gemeentelijke opvanglocatie. De reden voor registratie is tweeledig. Aan de ene kant om te weten hoeveel vluchtelingen we als gemeente, provincie en land opvangen. Aan de andere kant om deze mensen de best mogelijke steun te bieden. Denk hierbij aan zorg, onderwijs, vervoer en begeleiding bij inschrijving als inwoner van onze gemeente. Vangt u vluchtelingen op die nog niet geregistreerd zijn? Neem contact op via oekraine@hellendoorn.nl.

Gemeentelijke opvanglocaties gaan open

Vangt u op dit moment zelf vluchtelingen op? Meld u dan via oekraine@hellendoorn.nl. Vandaag en morgen gaan de eerste twee gemeentelijke opvanglocaties open. Samen kijken we welke opvanglocatie het meeste geschikt is en wanneer overplaatsing mogelijk is.

Lange termijn opvang

Op basis van de huidige informatie verwachten we dat opvang 1 jaar of langer nodig zal zijn. Wellicht overweegt u langdurige opvang te blijven bieden. Dat heeft impact op uw leven en dat van de mensen die u opvangt. We begeleiden u hier graag bij om vervelende situaties te voorkomen. Als u overweegt langdurige opvang te bieden, neem ook dan contact met ons op via oekraine@hellendoorn.nl.

Overweegt u een aanvullende opvanglocatie beschikbaar te stellen?

De gemeente verzoekt u ook in dat geval contact op te nemen via oekraine@hellendoorn.nl. Wij monitoren namelijk de totale opvangcapaciteit en inspecteren potentiële huisvesting op geschiktheid voor opvang. Dit in verband met de wet- en regelgeving waar een opvanglocatie aan moet voldoen.

Vluchtelingen uit Oekraïne in Nijverdal en Hellendoorn

Eerste gemeentelijke opvanglocatie open