Oekraine en Vluchtelingenwerk

We zoeken vrijwilligers

Vluchtelingen die in Nederland aankomen en statushouders vanuit het AZC naar de gemeente Hellendoorn verhuizen hebben nu extra hard jouw hulp nodig. Wil jij vluchtelingen en statushouders een warm welkom heten? Meldt u dan hier aan!

We hebben onderscheid gemaakt in de volgende categorieën.

Hand- en spandiensten
Klussen op afroep. Dat kan gaan om inrichting van locaties, opruimen, schoonmaken, bedden in elkaar zetten, heen- en weer rijden naar het depot, sjouwwerk enz. Lekker concreet, maar heel divers, hands-on aan de slag. Vele handen maken licht werk. Bij voorkeur zetten we een groeps-app op, waarin we een specifieke klus zetten en een oproep doen.

Taal
Taalmaatjes, taallessen. Individueel of in groepsverband. Kinderen draaien zo snel mogelijk mee in het reguliere onderwijs. Aan volwassenen bieden we taallessen en/of individuele taalmaatjes. VOG wordt hiervoor aangevraagd.

Chauffeurs
Personenvervoer: We zoeken chauffeurs die met de mensen mee willen naar afspraken in de buurt, het ziekenhuis, doktersafspraken, tandartsafspraken, intakegesprekken in Almelo voor schoolkinderen, uitjes etc. Vele handen maken licht werk.

Goederenvervoer:  Ophalen van spullen bij particulieren en dit naar ons depot brengen aan de PC Stamstraat, vervoeren van spullen naar de verschillende opvanglocaties. Dit gebeurd in principe met de auto en aanhanger van De Welle. Dagdelen in overleg. Ook zoeken we nog een coördinator, een regelneef die zorgt dat goederen worden opgehaald en hun weg naar het depot vindt en als eerste aanspreekpunt fungeert voor het team van vrijwilligers.

Hulp op locatie en huiscoaches
We zoeken begeleiders en huiscoaches die op de verschillende locaties de coördinator kunnen ondersteunen en in huiselijke setting statushouders wegwijs maakt in de eerste weken. Je fungeert als vraagbaak, verwijst door, pakt proactief verschillende zaken op, biedt een luisterend oor. Je weet mensen in hun waarde te laten en respecteert hun privacy.

Activiteiten
Van creatief tot sportief, in de buurt en misschien wel verder weg. Voor volwassenen en kinderen. Misschien bied je zelf een activiteit aan of wil je ergens bij helpen.

Professional/hulpverlener
Ben je (zorg)professional of (maatschappelijk)hulpverlener van beroep en wil je je capaciteiten expertise vrijwillig inzetten voor de doelgroep, dan horen we graag welk expertise je specifiek aanbiedt.

Donatie
Met een financiële bijdrage kunt u de meeste impact maken. U kunt een donatie doen op NL 18 RABO 0120 904411 ovv “Vluchtelingenwerk”. Wij zorgen dat het geld op de juiste plek terecht komt.

Vragen?
U kunt contact met ons opnemen via 06-17750830. We zijn van maandag, woensdag, donderdag en vrijdag bereikbaar van 10:00 tot 16:00 uur. U mag ook altijd een mail sturen op oekraine@stichtingdewelle.nl of naar e.hondebrink@stichtingdewelle.nl.

RefugeeHelp

We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen hebt. RefugeeHelp is het online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland en iedereen die zich voor hen in wil zetten.

Pharos

Bent u zorgprofessional? Op Pharos staat alle informatie gebundeld rondom zorg en ondersteuning voor Oekraïense vluchtelingen.

Registratie vluchtelingen

De gemeente Hellendoorn is verantwoordelijk voor het registreren van alle vluchtelingen uit Oekraïne die er worden opgevangen. Die registratie is noodzakelijk om verschillende redenen. De gemeente is verplicht om te registreren hoeveel vluchtelingen zij herbergt. Of dat nu bij mensen thuis is of op een gemeentelijke opvanglocatie. De reden voor registratie is tweeledig. Aan de ene kant om te weten hoeveel vluchtelingen we als gemeente, provincie en land opvangen. Aan de andere kant om deze mensen de best mogelijke steun te bieden. Denk hierbij aan zorg, onderwijs, vervoer en begeleiding bij inschrijving als inwoner van onze gemeente. Vangt u vluchtelingen op die nog niet geregistreerd zijn? Neem contact op met de gemeente.