Eerste gemeentelijke opvanglocatie open

Maandag 21 maart om 12.00 uur gaat de eerste gemeentelijke opvanglocatie open voor Oekraïense vluchtelingen. Op dinsdag 22 maart wordt de tweede locatie geopend. Vluchtelingen die nu al in onze gemeente opgevangen worden bij diverse gastgezinnen, krijgen als eerste een plek aangeboden op de opvanglocaties. Conform de landelijke richtlijnen moeten alle Oekraïense vluchtelingen worden geregistreerd en ingeschreven bij de gemeente waarin zij verblijven. Vangt u op dit moment vluchtelingen op? Meld u dan bij oekraine@hellendoorn.nl. Samen met u kijken we welke locatie het meeste geschikt is en wanneer overplaatsing mogelijk is. Vluchtelingen die nu in gastgezinnen verblijven en de komende week niet geplaatst worden in de gemeentelijke opvanglocatie riskeren dat er na komende week geen plaats meer beschikbaar is in de opvanglocatie binnen de gemeente Hellendoorn aangezien de locatie gevuld zullen gaan worden vanuit de veiligheidsregio.

Op basis van de huidige informatie verwachten we dat opvang minimaal 1 jaar nodig zal zijn. Als u als gastgezin overweegt langdurige opvang te blijven bieden, heeft dat impact op uw leven en dat van de mensen die u opvangt. We begeleiden u hier graag bij om vervelende situaties te voorkomen. Als u overweegt langdurige opvang te bieden, neem ook dan contact met ons op via oekraine@hellendoorn.nl.