Gery Jansen heeft z’n hart verpand aan allerhande vrijwilligersklussen

WIERDEN – Heel veel organisaties, verenigingen en instellingen in Nederland leunen op de tomeloze inzet van vrijwilligers. Zonder die onbetaalde werklust zou een groot deel van de maatschappij stil komen te liggen. Ook in de gemeente Wierden dragen veel inwoners een steentje bij, waaronder de 71-jarige Gery Jansen. Hij is onder meer actief voor voetbalvereniging SVZW, manege de Vossenbos en sinds kort ook voor Stichting De Welle.

“Ik ben in 1990 bij SVZW terecht gekomen, als leider van het tweede elftal. Dat is best wel bijzonder gelopen toen”, herinnert Gery zich nog goed. “Ik ben namelijk voor mijn werk altijd chauffeur geweest (41 jaar voor Wolters Kunststoffen in Enter -red.) en wilde als vrijwilliger het busvervoer voor dit elftal van SVZW op me nemen. Ik kreeg toen al snel te horen: ‘als je toch met het elftal rijdt, kun je net zo goed leider worden’.” Zo gezegd zo gedaan. “Uiteindelijk ben ik tot en met 2012 leider gebleven. Het rijden op de bus heb ik tot vorig jaar nog gedaan, maar ja… corona hè, dus sinds die tijd doe ik dat meer…”

Eikels en bladeren rapen
De verbondenheid met ‘zijn’ club houdt Gery ondanks de coronaperikelen nog wel. Zo houdt hij een oogje in het zeil op het terrein van SVZW en maakt de senior deel uit van de onderhoudsploeg die binnenkort weer aan de slag gaat. “Eikels en bladeren rapen en zo. Op het park staan alleen maar eikenbomen, dus we hebben containers vol blad en eikels!”

Waar de liefde voor de voetbalsport vandaan komt, weet Gery eigenlijk niet. “Ik heb zelf nooit gevoetbald, maar vind het een mooie sport om naar te kijken. Als er gespeeld wordt, sta ik op zaterdag langs de lijn en kan ik écht genieten van voetbal. Als leider heb ik me overigens nooit met het spel bemoeid, dat was voor de trainer, maar ik stond wel altijd voor de jongens én de trainer klaar als een soort mediator.”

Sociale contacten
Dat zijn hart sneller gaat kloppen van sport in de breedste zin van het woord, blijkt ook wel uit het feit dat hij actief is voor manege de Vossenbos in Wierden. “Mijn vrouw, ze is twee jaar geleden overleden, was actief lid van de Eschruiters. Ze mende paarden en was tevens bestuurslid. Ik was daardoor soort van ‘verplicht’ vrijwilliger geworden”, vertelt Gery lachend. “Ik was starter bij wedstrijden en hielp bij het opbouwen van hindernissen en parcoursen. Nu ben ik nog steeds donateur en sinds vorig jaar actief in de werkgroep, een soort onderhoudsploeg, net als bij SVZW. Wat ik op de dinsdagochtend op het sportpark doe, doe ik op woensdagmiddag bij de Eschruiters. Blad ruimen en zorgen dat de omgeving rondom de manege er netjes uit ziet. Bovendien geniet ik van de sociale contacten. Zo hoor ik alle nieuwtjes, we nemen elke week heel Wierden door haha.”

Mensen helpen
En alsof die vrijwillige inzet nog niet voldoende is, besloot Gery om zich ook aan te sluiten bij De Welle, voor het project Automaatje. “Ik had nog een paar dagen in de week over hè, ben toch met pensioen. Ik heb altijd op een touringcar gereden en ben voor m’n werk ook het hele land door geweest. Gister heb ik mijn eerste ritje als vrijwilliger voor Automaatje gereden. Erg leuk om te doen! Het was een ritje met een echtpaar van 90 en 85 jaar naar het ZGT in Almelo. Daar ter plekke heb ik ze ook nog even geholpen om op de juiste afdeling in het ziekenhuis te komen. Dit ritje was toch ook weer een soort uitstapje voor hen. Het is uiteindelijk een hele gezellige ochtend geworden. Ik vind dat je mensen moet helpen. Toen ik nog werkte nam ik als vrachtwagenchauffeur ook altijd deel aan de Truckrun voor mensen met een beperking. Ja, ik doe graag dingen waarvan ik denk dat ik ze goed kan én waarmee ik iemand denk te ondersteunen.”

Jaar van de vrijwilliger
De Wiezer schenkt in 2021, in het kader van ‘Het Jaar van de Vrijwilliger’ samen met Stichting De Welle aandacht aan de nobele vrijwillige inzet van inwoners van de gemeente Wierden. Elke maand gaan we in gesprek met iemand die, op welke wijze dan ook, voor nop tijd vrij maakt voor organisaties of verenigingen. Geïnspireerd geraakt en interesse om ook vrijwilligerswerk te gaan doen? Kijk dan eens op www.wierdendoet.nl van Stichting De Welle. Hierop zijn vrijwilligersvacatures vermeld en is het bovendien mogelijk om je als vrijwilliger aan te bieden.

Tekst en foto: De Wiezer