Vuurwerkvoorlichting gemeente Hellendoorn

Stichting De Welle

Voor een groot deel van de jeugd staat oud & nieuw in het teken van het afsteken van vuurwerk. Jongeren beginnen vaak in de leeftijd vanaf 10 jaar met experimenteren met vuurwerk zonder dat ze zelf weten wat ze aan het doen zijn. De gevolgen zijn vaak niet te overzien. Op 31 december 2013 en 1 januari 2014 zijn 700 slachtoffers van vuurwerkongevallen behandeld op de eerste hulp van een ziekenhuis.  Terwijl vuurwerk ook heel leuk kan zijn, mits goed gebruikt. De jongerenwerkers van Stichting De Welle hebben daarom verschillende preventieactiviteiten opgezet, zoals vuurwerkvoorlichting op basisscholen en de Vuurwerkbus.

Gedurende de laatste twee schoolweken van het jaar hebben 850 basisschoolleerlingen in de gemeente Hellendoorn vuurwerkvoorlichting van de jongerenwerkers gevolgd. Het vormgeven van deze vuurwerklessen werd gedaan in samenwerking met Bureau HALT. Specifieke aandacht was er voor veiligheid: Hoe steek je vuurwerk veilig af? Maar ook werd er gesproken hoe je om kunt gaan met groepsdruk. Met de lessen op 20 verschillende scholen bereikte het jongerenwerk 850 leerlingen in 10 dagen, waaronder 6 klassen van Reggesteyn.

Vuurwerk mag op Oudejaarsdag vanaf 18.00 uur worden afgestoken. In de uren daarvoor, van 10.00 – 17.00 uur, rijden de jongerenwerkers rond met de Vuurwerkbus om het gesprek aan te gaan met (groepen) jongeren die zich op straat bevinden. Doel hiervan is jongeren bewust maken van hun verantwoordelijkheid en hun veiligheid rondom het afsteken van vuurwerk. Verleden jaren had de Vuurwerkbus een bereik van zo’n 200 jongeren. Jeugd kan in contact komen met de Vuurwerkbus door een SMS, appje of belletje naar het jongerenwerk. De jongerenwerkers komen natuurlijk niet met lege handen. In de bus zijn materialen te vinden die bijdragen aan de veiligheid, zoals vuurwerkbrillen en aansteeklonten. Ook zal de Vuurwerkbus rookworsten, warme chocolademelk en koffie mee hebben om gratis te verstrekken.

In contact komen met de jongerenwerker op Oudejaarsdag of voor meer informatie? Dat kan via b.evers@stichtingdewelle.nl of 06-81791622.