De ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is de snelst groeiende neurologische aandoening van dit moment. De cijfers liegen er niet om: het aantal mensen met de ziekte van Parkinson zal in 2040 met 71 procent stijgen. Dat is veel én zorgelijk, want niet alleen ouderen, maar ook steeds meer jonge mensen krijgen deze ziekte. Bron

ParkinsonNet
Ook de ouderenadviseurs van De Welle spreken steeds vaker mensen die vragen hebben over deze ziekte. Om inwoners zo goed mogelijk te woord te staan, heeft onze ouderenadviseur Marisca Hutten een opleiding gevolgd en zijn wij aangesloten bij ParkinsonNet. We hebben hierdoor de juiste kennis en ervaring in huis om inwoners verder te helpen of indien nodig door te verwijzen naar de juiste organisaties.

Ouderenadviseur Marisca Hutten
“Tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige in 1982 kwam ik voor het eerst in contact met iemand met de ziekte van Parkinson. Als verpleegkundige werk ik allang niet meer, maar de ziekte van Parkinson komt steeds weer op mijn pad. In 2014 heb ik, samen met een team, Parkinson Café Nijverdal opgezet. Sindsdien ben ik nog meer betrokken bij mensen met de ziekte van Parkinson en parkinsonisme. Ik was toen al lid van de Parkinson Vereniging. Zorgverleners die hiervan op de hoogte zijn, schakelen mij regelmatig in.

Ook als ouderenadviseur bij De Welle, waar ik sinds 2009 werk, kom ik regelmatig met dit ziektebeeld in aanraking. Om mijn kennis te vergroten en vanuit mijn functie inwoners nog beter te kunnen ondersteunen, heb ik de scholing gevolgd en ben ik namens De Welle aangesloten bij ParkinsonNet.

Zo kan ik ook als ouderenadviseur bij De Welle nog meer mensen wegwijs maken in het web van zorgverleners van deze complexe ziekte en een luisterend oor te bieden aan diegenen die zich in deze situatie bevinden.

Meer weten? Neem contact op met De Welle via 0548-638810 of bel me rechtstreeks op 06-38071121. Mailen kan ook: m.hutten@stichtingdewelle.nl.”