Bernd: “Ik probeerde wel contact te maken met leeftijdsgenoten, alleen lukte het niet”

Zo op het eerste gezicht had Bernd (25) een sociaal leven: Hij volgde een opleiding, was lid van een sport- en een muziekvereniging en zat bij de scouting. Toch voelde hij zich erg eenzaam: “Ik probeerde wel contact te maken met leeftijdgenoten, alleen lukte dat niet. Ik miste gewoon dat ene maatje met wie je samen op vrijdagavond naar het café gaat of dezelfde hobby deelt. Die vond ik ook niet binnen de verenigingen waar ik lid van was. Voor mijn gevoel had iedereen al zijn eigen groepje. Ik vond het lastig om daar tussen te komen. Het contact bleef oppervlakkig, terwijl ik behoefte had aan meer diepgang.”

Op school en bij de verenigingen wilde Bernd goed presteren en daar lag dan ook zijn focus. “Dat is ergens wel ten koste gegaan van mijn sociale leven. Daar kwam ik pas achter toen ik klaar was met mijn opleiding en zomervakantie had. Ik had dan wel mijn diploma, en daar was ik super trots op want daar had ik hard voor gewerkt. Maar op dat moment kwam het echt bij mij binnen dat ik geen sociaal leven had.”

“Het besef dat ik eenzaam was, kwam voor mij als een klap in het gezicht. Ik had het gevoel dat ik de enige was die ermee zat en dat dit ergens een teken van zwakte was. Gelukkig weet ik nu dat dat niet zo is. Ik heb eerst voor mijzelf uitgezocht wat ik precies miste en kwam toen een stukje in de krant tegen over Join Us. Ik heb gelijk contact opgenomen met De Welle en mocht vrij snel langskomen.”

Over Join Us

Join Us pakt eenzaamheid onder jongeren aan door hen in contact te brengen met leeftijdgenoten. Want veel jongeren willen wel vrienden maken, alleen weten ze niet goed hoe. Hiervoor werkt Join Us samen met het jongerenwerk van De Welle. Elke twee weken vindt een bijeenkomst plaats waarbij de jongerenwerkers jongeren helpen met het aangaan van nieuwe vriendschappen en het onderhouden ervan. De jongeren doen samen leuke dingen en leren om sociaal sterker te worden.

“Bij Join Us ben ik erachter gekomen dat ik niet de enige ben die eenzaam is. Iedereen die daar komt, zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Ik zit nu een tijdje bij Join Us en kan zeggen dat ik ben gegroeid op sociaal vlak. Eerder wilde ik nog wel eens een boek te snel beoordelen op z’n kaft. Nu weet ik dat ik mijn oordeel moet parkeren en mensen eerst wat beter moet leren kennen.”

“Contact maken gaat mij nu ook makkelijker af. Ik heb een vriendengroepje gevonden waarmee ik regelmatig leuke dingen doe. Het is heel fijn dat we elkaar begrijpen en we hebben goede gesprekken. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet.”