Beweeg- en leefstijlcoach

De Welle ondersteunt inwoners om gezond oud te worden. Positieve gezondheid en balans in het leven staan hierbij centraal, ook als de omstandigheden veranderen.

In het leven komen en gaan er momenten waardoor je tijdelijk uit balans raakt. Gelukkig is een mens veerkrachtig en lukt het vaak om zelfstandig weer in (een nieuwe) balans te komen. Toch is het nuttig en interessant om eens stil te staan aan welke knoppen jij kunt draaien om in balans te blijven of deze te (her)vinden. We richten ons vooral op preventie oftewel voorkomen dat iemand ziek wordt of uit balans raakt. Dat doen we onder andere door voorlichting, lezingen en groepsactiviteiten te geven. Als mensen zich bewust worden van oorzaken en risicofactoren, kunnen problemen vaak worden voorkomen. Daarnaast ondersteunen we senioren met beginnende gezondheidsproblemen, want ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Als je deze vroeg opspoort en hiermee aan de slag gaat, voorkom je dat deze je dagelijkse leven gaan beïnvloeden.

Positieve Gezondheid
De basis van onze gesprekken is vanuit ‘Positieve Gezondheid. Op deze manier kijken we vooral naar wat goed gaat en waar de inwoner zelf mee aan de slag wil. Er zijn zoveel dingen die van invloed zijn op je gezondheid, zoals het functioneren van je lichaam, het mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Door op deze manier te kijken naar gezondheid zijn mensen beter in staat om te gaan met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in hun leven. Én om zo veel mogelijk zelf de regie te voeren, zodat iedereen (langer) mee kan doen in onze samenleving. Want dat is waar we als De Welle voor staan: Iedereen doet mee!

Benieuwd wat de leefstijlcoaches voor jou of iemand in je omgeving zouden kunnen betekenen? Of heb je een vraag? Neem dan contact op via leefstijlcoaches@stichtingdewelle.nl of bel met de balie van De Welle op 0548-638810 (Hellendoorn) of 0546-571693 (Wierden).

Fijn leven

Jaarlijks wordt het project ‘Fijn Leven’ uitgevoerd. Door hieraan deel te nemen vergroten senioren de kans om gezond oud te worden en wordt de kwaliteit van hun leven verbeterd. Deelname is gemakkelijk, gratis en zonder verdere verplichtingen. De rapportage Fijn Leven over het jaar 2019 is hier in te zien.

Beweeggids

Daarnaast hebben de leefstijlcoaches de Beweeggids samengesteld om u kennis te laten maken met het beweegaanbod in de gemeente Wierden en de gemeente Hellendoorn.