Koningsspelen

De Koningsspelen zijn een sportief Oranjefeest voor leerlingen in het primair onderwijs in Nederland, het Caribisch deel van het Koninkrijk en Nederlandse scholen in het buitenland. Het doel is kinderen en hun ouders te laten ervaren dat een goed ontbijt en voldoende bewegen belangrijk en leuk is.

De Koningsspelen zijn in 2013 voor het eerst gehouden. Nu is het Oranjefeest – met jaarlijks 1,2 miljoen deelnemers van ruim 6.000 scholen – niet meer weg te denken. Dit geldt ook absoluut voor het primaire basisonderwijs dat gevestigd is in de gemeente Wierden.

Koningsmatch > Basisonderwijs Wierden & De Welle
De Koningsspelen bestaan normaal gesproken uit drie onderdelen: een gezond ontbijt, een warming-up met muziek en dans en een sportdag – met behulp van de Koningsmatches.  Een Koningsmatch is een samenwerking tussen één of meerdere basisscholen en een sportorganisatie, voor het sportieve deel van de Koningsspelen. Binnen de gemeente Wierden is er al jarenlang een match tussen het basisonderwijs in de gemeente Wierden en de sportbuurtcoaches van De Welle.

Voor beide een mooie kans:

• Scholen krijgen ondersteuning bij het sportieve deel van de dag.
  • Lokale sportaanbieders krijgen de mogelijkheid om kinderen kennis te kunnen laten maken met verschillende sporten.

Het doel is waardevolle verbindingen te creëren, zodat verschillende partijen elkaar ook na de Koningsspelen weten te vinden.

De Koningsspelen zijn meer dan een sportevenement op de laatste vrijdag voor Koningsdag. Binnen de gemeente Wierden komen de basisscholen (groepen 5 t/m 8) bijeen op twee verschillende locaties. In Wierden bij SVZW en in Enter bij SV Enter.