Fietsroute-expositie

Expositie Fietstocht
Cultureel genieten en ontspannen fietsen, deze combinatie is in de maand augustus mogelijk in de gemeenten Hellendoorn en Wierden. Stichting De Welle exposeert de 14 mooiste kiekjes uit het fotoproject ‘het mooiste kiekje’ in de buitenlucht en heeft een mooie fietstocht langs deze foto’s uitgezet.

Expositie
12 hobbyfotografen zijn verantwoordelijk voor de 14 ‘mooiste kiekjes’ uit het fotoproject. De foto’s zijn, met het jurycommentaar, vanaf april reeds te vinden op onze site. Maar deze foto’s verdienen meer aandacht en worden in de maand augustus daarom letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet in de buitenlucht. In het routeboekje wordt iedere foto toegelicht door de fotograaf van de foto. Bent u benieuwd naar het juryrapport, deze is hier per foto terug te lezen.

Route
Wat is er nou mooier dan deze mooie kiekjes combineren met een fietstocht door de prachtige omgeving van gemeente Wierden en Hellendoorn? Een tocht van 55 kilometer leidt u langs alle foto’s, prachtige natuur, voldoende bankjes en picknickplekken, het pondje van Zuna en meerdere rust- en horecapunten voor een versnapering, het opladen van de fiets of sanitaire stop. Op de route zijn tevens meerdere parkeerplekken aangeduid zodat de route opgedeeld kan worden mocht deze te lang zijn om in een keer te fietsen. De route is op eigen gelegenheid te fietsen en wordt u kosteloos aangeboden door De Welle.

Routeboekje
Vanaf donderdag 29 juli is het papieren routeboekje gratis af te halen op de volgende plekken:

• Stichting De Welle Nijverdal, Constantijnstraat 32a, Nijverdal. (werkdagen tussen 9.00 – 12.30 uur)
  • Stichting De Welle Wierden, Dokter G.H. Beensweg 21, Wierden. (werkdagen tussen 9.00 – 12.30 uur)
  • Suydbroek Boerderijwinkel, Bisschopsweg 2, Haarle
  • Gezondheidscentrum (balie), Dorpsplein 1 in Enter

Of download hier de digitale routekaart in PDF.

Via onderstaande link, kun je de route digitaal bekijken en downloaden op je favoriete routeapp.
Tip: Dit is enkel de fietsroute. Om te zien waar de foto’s geplaatst zijn, moet je ook het routeboekje downloaden.

Achtergrondinformatie fotoproject
In de winter 2021 vond De Welle het tijd om de donkere dagen wat extra kleur te geven.  Gedurende tien weken kon iedereen mooie kiekjes inzenden die pasten binnen de vijf thema’s die de revue gepasseerd zijn; licht en donker, landschap, beweging, water en dieren. Er werd massaal meegedaan. 143 deelnemers uit de gemeente Hellendoorn en Wierden hebben één of meerdere foto’s ingezonden. Er zijn in totaal ruim 420 foto’s ingeleverd die pasten binnen de vijf thema’s. Alle foto’s zijn hier terug te vinden.

Een vijfkoppige jury, die naast twee medewerkers van De Welle bestond uit drie fotografen (Hans Hodes uit Enter, Mike Rikken uit Nijverdal en Rob Nijhuis uit Wierden), was unaniem onder de indruk van het niveau van de ingezonden foto’s. Uit alle ingezonden foto’s is een top 9 ontstaan. Daarnaast zijn er 5 runner-ups aangewezen waar de jury ook veel potentie in zag. Dit zijn de uiteindelijke 14 foto’s die geëxposeerd worden.

Deze expositie is mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Cogas Cultuurfonds en het OranjeFonds.