Terugblik basketbaltoernooi 2023 – groepen 5 en 6 gemeente Wierden

Maandag 11 december 2023 was sporthal ‘n Dikken in Wierden het decor voor het school-basketbaltoernooi voor de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs in de gemeente Wierden. In de weken voorafgaand aan het basketbaltoernooi stroomden de inschrijvingen binnen. Aan de editie van 2023 nemen een recordaantal teams deel. Iets wat op voorhand al voor grote tevredenheid zorgt bij de organisatie.

Iets na half vier pakt Bart Benneker, buurtsportcoach van Stichting De Welle de microfoon en heet alle aanwezigen van harte welkom op het school-basketbaltoernooi voor de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs uit Wierden. Het is druk in sporthal N Dikken, naast de vele deelnemers hebben ook de toeschouwers de weg naar de sporthal, in groten getale, weten te vinden.  Nadat ook de huishoudelijke mededelingen zijn doorgenomen worden de eerste teams verzocht om zich op te stellen.

Enthousiasme spat er vanaf
Omstreeks 15.45 uur klinkt het fluitsignaal en direct spat het enthousiasme er vanaf. De inzet was groot, de aanmoedigingen langs de kant oorverdovend. Aan het einde van het school-basketbaltoernooi kijkt Bart Benneker met grote tevredenheid terug op het toernooi. “Natuurlijk is het mooi om een beker te winnen, maar het doel van een schooltoernooi is om kinderen lekker te laten ballen. Een sportieve strijd aangaan met en tegen elkaar. Wij sluiten ons dan ook aan bij de Olympische gedachte ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Als wij terugkijken op de verloop van het school-basketbaltoernooi zijn wij meer dan tevreden. Als je kijkt met hoeveel spelplezier alle deelnemers hebben meegedaan is dat een groot compliment voor eenieder!”

Drukte van jewelste
Vele ouders/verzorgers, leerkrachten en medeleerlingen waren aandachtig toeschouwer en zagen leuke en spannende wedstrijden met veel inzet: een sportieve strijd! Voor de aanwezige toeschouwers was het, naast soms nagelbijten, vooral genieten!

FC De Widerode kroont zich tot winnaar
De teams in poule A; Kluinveenschool 1, The All-Stars (KBS Het Galjoen),  De Boys on fire (De Mariaschool), De basketbalsmurfen (KBS Het Galjoen) en FC De Widerode kwamen in de poulefase allemaal vier keer in actie. In poule B moesten de De Strijders (KBS Het Galjoen),  Kluinveenschool 2, The Basket Kings (OBS De Widerode), De Sjaloomschool, Kluinveenschool 3 en De Mariaschool Girls vijf keer aan de bak.  Uiteindelijk mochten de Strijders en FC De Widerode het tegen elkaar opnemen in de finale, na 9 minuten klonk het eindsignaal en kroonde FC De Widerode zich tot winnaar van het school-basketbaltoernooi 2023.

Bedankt, bedankt, bedankt
Na het laatste fluitsignaal volgt direct de prijsuitreiking. Bart Benneker richt alle eerst zijn woord aan alle deelnemers, want wat een enthousiasme en plezier was er vanmiddag te zien. De laatste woorden worden gevolgd door een groot applaus van de toeschouwers. Vervolgens wordt er ook stilgestaan bij de vele vrijwilligers van basketbalvereniging SVZW die tijdens het toernooi betrokken zijn geweest. Dat is een groot compliment waard. Met name ook de verbinding met jeugdleden is prachtig om te zien. Ook zij kunnen vervolgens rekenen op een grandioos applaus. Dan het moment om de prijzen uit te delen. Uit handen van Judith van der Velde van basketbalvereniging SVZW ontvangt het team van De Mariaschool Girls de Fair-Play bokaal. De Kluinveenschool 2 & De Basketbalsmurfen (KBS Het Galjoen) komen als de gedeelde nummer drie uit de koker. Het zilveren eremetaal is voor het team van De Strijders (KBS Het Galjoen) en last but not least worden de winnaars van 2023 naar voren geroepen: FC De Widerode!

Maak kennis met basketbal
Wil jij eens vrijblijvend kennismaken met basketbal?  Er is altijd de mogelijkheid om 3x kosteloos mee te trainen. De training voor de jeugd is op maandag van 18.00 – 19.30 uur in Sporthal ‘n Dikken. Voor meer informatie kan je contact opnemen met info@svzwbasketbal.nl.

SVZW Basketbal en De Welle bedanken alle deelnemers voor de deelname. Op naar volgend jaar!