Week van de mentale gezondheid

Van 22 tot 28 mei was het de week van de mentale gezondheid. Landelijk, maar ook lokaal werden er acties op touw gezet om aandacht te vragen voor het onderwerp, o.a. in de gemeente Hellendoorn.

Vanuit de campagne van 113 Zelfmoordpreventie ‘1K ZIE J3’ zijn gouden bordjes beschikbaar gesteld met daarop de campagnetekst: ‘een goed gesprek begint met iemand écht zien’. Deze bordjes kunnen worden geplaatst op openbare bankjes in gemeenten. De gemeente Hellendoorn is één van de 50 gemeenten die de bordjes plaatst op haar openbare bankjes. Op de bordjes staat een QR code die leidt naar de campagnepagina waar je gratis een korte online training kunt doen om te leren hoe het gesprek over (gedachten aan) zelfdoding te voeren.

Wethouder Peter Lage Venterink en jongerenwerkers van De Welle (Leon Piksen, Leonie Arentsen en Mark Van ’t Hag) hebben samen het eerste bordje in de gemeente bevestigd op een bankje in het Blokkenpark.

In het Hoi-journaal van 9 juni 2023 wordt hieraan aandacht besteed (item 4, vanaf 10.34 minuten)).