Start cursus Valpreventie in de Kruidenwijk

Voor wie angstig is om te vallen of gewoon wat steviger op de benen willen staan, biedt De Welle op meerdere locatie de cursus Valpreventie aan. Op maandag 22 april a.s. start deze cursus in de sporthal/Kulturhus Kruidenwijk, Kuperserf 43 in Nijverdal. Er zijn twee groepen: van 14.30 tot 15.30 uur en van 16.00 tot 17.00 uur. Deelname kost 75 euro (mogelijk kan een deel van de cursus vergoed worden vanuit uw zorgverzekering). Elke inwoner van de gemeente Hellendoorn is welkom om hieraan mee te doen.

De cursus Valpreventie duurt tien weken. Met specifieke oefeningen en een parcours vol lastige situaties die de deelnemers ook tegenkomen in het dagelijkse leven, worden de spieren getraind. Hierdoor krijgen zij meer kracht en stabiliteit in hun benen en romp, waardoor zij zelfverzekerder kunnen lopen. In het tweede deel van de cursus leren de deelnemers een aantal technieken om zichzelf beter op te vangen, wanneer zij onverhoopt toch een keer vallen.

Naast deze praktijktraining is er ook aandacht voor de theorie. Hoe komt het dat mensen vaker vallen als ze ouder worden? En wat kunnen zij doen om een val te voorkomen? Ook is er voldoende tijd voor het onderling uitwisselen van ervaringen en tips.

Voor de cursus Valpreventie in de Kruidenwijk werkt De Welle nauw samen met fysiotherapeut Karlijn Nieuwenhuis van FysioSterk Nijverdal-Hellendoorn. Tijdens de eerste cursusdag krijgen de deelnemers uitleg over de verdere invulling van de cursus. Elke training wordt afgesloten met een kopje koffie of thee.

Aanmelden voor de cursus kan bij De Welle via telefoonnummer 0548-638810 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.30 uur). Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden terecht bij Marije Dankelman, telefoon 06-12216966 of stuur een e-mail naar: m.dankelman@stichtingdewelle.nl.