Terugblik ‘Jong geleerd, oud gedaan’

Op vrijdag 8 maart 2024 vond een bijzondere gebeurtenis plaats in de gemeente Wierden met de allereerste editie van “Jong geleerd, oud gedaan”, een samenwerking tussen het jongeren- en ouderenwerk van De Welle en de Wierdense ouderenbonden. Het doel was het creëren van een brug tussen jong en oud, waarbij meer dan 60 deelnemers vanuit beide generaties zich hadden opgegeven.

De samenkomst begon met het gezamenlijk aan tafel gaan van jongeren en ouderen in gemengde groepen, waarna de interactieve namiddag van start ging met een heerlijke maaltijd. Ter ere van de Nationale Pannenkoekendag bereidden vrijwilligers van de ouderenbonden maar liefst 300 pannenkoeken, die gretig werden genuttigd door de deelnemers. Tijdens het eten ontstonden er prachtige gesprekken, waarbij de deelnemers gebruik konden maken van ‘kletskaarten’ vanuit de werkgroep Eenzaamheid.

Na het hoofdgerecht zorgden de jongeren voor het toetje, waarna de avond werd afgesloten met de spannende Jongerentaal vs. Dialect quiz, waarbij de verschillende tafels streden om de overwinning.

Sanne, sociaal werker van De Welle, merkte op: “We hebben veel positieve en enthousiaste reacties ontvangen over Jong geleerd, oud gedaan. Het was prachtig om te zien hoe gezellig de deelnemers het met elkaar hadden en hoe vlot het contact verliep tussen jong en oud. Tijdens de quiz waren alle teams erg fanatiek. Zo hielpen ze elkaar ook; dat wat de ouderen niet wisten, wisten de jongeren wel en andersom. Het was een geslaagde avond en is zeker voor herhaling vatbaar.”