Pop-up store van De Welle en Noabers voor Noabers sluit na twee jaar succesvolle dienstverlening

Na een periode van bijna twee jaar waarin De Welle en Noabers voor Noabers de handen ineensloegen, sluit de pop-up store haar deuren met een positief gevoel. Het initiatief ontstond toen een omvangrijke groep Oekraïners naar de gemeente Hellendoorn vluchtte en dringend behoefte had aan essentiële voorzieningen. Met steun van bedrijven, particulieren en toegewijde vrijwilligers, wist de winkel een breed publiek te bereiken. De winkel is voor het laatst open op 28 oktober, waarbij alle artikelen voor het bedrag van € 1,- per stuk verkocht worden en de opbrengst naar de Voedselbank gaat.

De pop-up store opende haar deuren als tijdelijke voorziening voor de Oekraïners en minima in de gemeente Hellendoorn. Het voormalige pand van Blokker aan de Grotestraat in Nijverdal bood tijdelijk onderdak voor deze sociale onderneming, die dankzij gulle giften van bedrijven en particulieren gedijde. Ook de inzet van talloze vrijwilligers speelde een cruciale rol in het succesverhaal van de winkel, die daardoor gedurende twee jaar een brede doelgroep kon ondersteunen.

Een positief verschil in tijden van nood

Het hoofddoel van de pop-up store was om de Oekraïners te voorzien in hun eerste levensbehoeften, zoals kleding, keukengerei, dekens en speelgoed. De insteek was altijd positief, en met elke donatie konden de initiatiefnemers een verschil maken in het leven van mensen die het goed konden gebruiken. Inmiddels is de behoefte aan basisartikelen bij de Oekrainers verminderd naarmate ze langer in de gemeente verbleven.

Noaberschap in de schijnwerpers

De samenwerking tussen De Welle en Noabers voor Noabers bleek een inspirerend voorbeeld van noaberschap, waarbij lokale gemeenschappen zich belangeloos inzetten voor hun medemens. Door de inzet van Noabers voor Noabers konden ook, vanaf het begin, alle minima in de gemeente Hellendoorn van de pop-up store gebruik maken.

Ondanks dat het initiatief uitstekend werd bezocht en de vrijwilligers de winkel draaiende hielden, is gebleken dat een structurele voortzetting naar een andere definitieve locatie te onzeker is en financieel niet haalbaar.

Gemeenschap zet samen de toon voor toekomstige Hulp

Met een gevoel van voldoening en dankbaarheid kondigt de tijdelijke pop-up store haar afscheid aan. Op 28 oktober zullen alle inwoners van gemeente Hellendoorn nog een laatste keer kunnen shoppen in de winkel, waarbij alle artikelen voor het symbolische bedrag van € 1,- per stuk worden verkocht. De opbrengst komt volledig ten goede aan de Voedselbank, zodat ook andere mensen in nood kunnen worden geholpen. Voor de klanten die extra ondersteuning nodig hebben met betrekking tot basisgoederen, geven De Welle en Noabers voor Noabers voorlichting over alternatieve mogelijkheden om met een beperkt budget te winkelen in de gemeente Hellendoorn.

Het sluiten van de pop-up store markeert het einde van een impactvol hoofdstuk. De initiatiefnemers zijn trots op de bereikte resultaten en zijn dankbaar voor de geweldige inzet van alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt. Er wordt nog een afscheidsevenement georganiseerd om alle betrokkenen op passende wijze te bedanken.

De pop-up store is op 28 oktober geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Alle inwoners van Hellendoorn zijn van harte welkom om deze dag samen met De Welle en Noabers voor Noabers af te sluiten en te genieten van de laatste koopjes. Tot die tijd is de winkel (met uitzondering van de maand augustus) elke dinsdagmiddag van 14:00 uur tot 16:00 uur en vrijdagochtend van 10:00 uur tot 12:00 uur geopend.